Panda’s en veel wandelen - Reisverslag uit Chengdu, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Panda’s en veel wandelen - Reisverslag uit Chengdu, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Panda’s en veel wandelen

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

26 Juli 2016 | China, Chengdu

Panda’s en veel wandelen Dinsdag 26 juli

Chengdu is de panda stad van China, dus moeten wij natuurlijk naar het panda park aan de rand van de stad. Bij het verkooppunt van de kaartjes het busnummer gekregen en de betreffende bus opgezocht. Voordat het zover was kwam er nog wel een jongetje op Angela af en hij vroeg keurig in het Engels wat haar naam was, hoe oud ze was en waar ze vandaan kwam, waarop Angela hem dezelfde vragen stelde en keurig antwoord kreeg. Zolang ze niet met horden op je afkomen is dit best leuk.

Zodra de bus vol was, vertrok deze richting de panda’s. Zowel de bus als zijn chauffeur waren niet de allerbesten, waardoor het een beetje met horten en stoten ging. Angela had nog wat last van het pittige eten van gisteravond en had het er best wel even moeilijk mee, maar het bleef gelukkig bij wat zweetdruppels.

Na een uur bij het park aangekomen en direct door de kaartcontrole terwijl heel veel Chinezen in de rij stonden voor een kaartje. Altijd makkelijk wanneer je gewoon in de stad alles vooraf regelt. Dit is bij de autochtonen nog niet helemaal doorgedrongen. Het park is overigens erg netjes en ook echt een park als in keurig aangelegde paden en groenvoorzieningen. Verder is alles duidelijk aangegeven en hadden we al snel de eerste panda’s in beeld. En dan ben je gelijk met velen, en van Chinezen zijn er heeeeeel veel. Van blanken kennelijk niet, want wij werden ook weer ontdekt en uiteraard Angela nog iets meer. Veel ongevraagde foto’s, maar ook nu weer samen poseren voor op de Chineze schoorsteenmantel.

We hebben de nodige foto’s en filmpjes gemaakt van zowel de reuzen panda als de veel kleinere bruine panda en uiteraard in het kraamcentrum van de vele kleine tot nog zeer kleine panda’s. Een pandabevalling kan niet zwaar zijn gezien de minimale omvang van een pasgeboren panda. Flink tafelen en je hebt het soms zwaarder.

Om 12:30 uur moesten we weer bij de bushalte zijn voor de reis terug naar het centrum. Na een veel comfortabelere rit vlotjes terug bezorgt aan de overkant van ons hotel. Even op onze kamer gezeten en wat blogwerk verricht.

De volgende bestemming was Wide and Narrow Street een straat, of meer een complex van straten met net als tegenover ons hotel de nodige kraampjes, winkeltjes, restaurantjes, etc., etc., maar dan weer net een beetje anders. Angela had op haar mobiel de route uitgestippeld en deze dienden we gewoon te volgen. Helaas blijkt het stratenplan onder “kaarten” niet even betrouwbaar als Google-maps. Tot 3x toe een doodlopende straat. Uiteindelijk is het ons uiteraard wel gelukt om op onze bestemming aan te komen. Soms lijkt het alleen wel een beetje op Wie is de Mol. Goed voor de beenspieren en ook best leuk.

Wide and Narrow Street doorgewandeld tussen vrijwel uitsluitend Chinezen. We waren daar echt uniek.

Voor het avondeten gezocht naar een geschikt restaurantje, maar dat viel nog niet mee. Op een gegeven moment hebben we zelfs overwogen om naar de Stabucks te gaan en daar een Frappuccino Caramel met een gebakje te nemen, maar dat ging ons eigenlijk te ver. Dasarom doorgezocht en uiteindelijk in een als Bierstube bedoelde tent terecht gekomen. Keurig Beiers gekleed personeel, veel bier en een Duits voetbalvaantje, maar dat was alle Duits. We kregen 4 kaarten voor onze neus, met o.a. bieren van 2.200 Yuan (reken Eur 0,13) per stuk. Deze hebben we niet genomen. Wij zijn gegaan voor 2 vruchtensap, een vegetarische pizza en rijst met vlees. Dat laatste kwam als eerste op

tafel en moest snel op, want het was niet heel erg warm. Verder ook niet bijzonder. De pizza leken ze vergeten te zijn en na enig aandringen kwam deze ineens heel snel. Al met al onze buiken gevuld, maar zeker niet voor herhaling vatbaar. See you again werd ons meegegeven, maar wij dachten daar anders over.

Weer te voet richting hotel en nu langs een meer gangbare route. Deze liep ook deels door het Peoples Park in hartje Chengdu en tot onze verbazing werd daar ballroomles gegeven. Uiteraard even staan kijken. Angela heeft wat spionage video’s gemaakt om de bijzondere interpretaties ook in Nederland uit te proberen. Moet lukken! Verder lopend door het park kwamen we er achter dat er nog veel meer werd gedanst en aan Tai Chi werd gedaan. Leuk!

Na weer ongeveer 5 km aangekomen bij het hotel. Voldaan na een volle en leuke dag. Morgen vliegen we alweer naar onze volgende bestemming. We gaan uit het stadsleven en de bergen in, om precies te zijn de Karstbergen. Hier kijken we ook alweer echt naar uit. Wat een reis!