Van oud naar nieuw - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Van oud naar nieuw - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Van oud naar nieuw

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

01 Augustus 2016 | China, Sjanghai

Van oud naar nieuw Maandag 1 en dinsdag 2 augustus

Vandaag ons vertrek uit het pitoreske en kleine Ping’an en het begin van onze treinreis naar het hypermoderne en mega grote Shanghai.

In China valt het allemaal te zien en te beleven, maar daar moet je wel wat voor doen. Dit is wel even iets anders dan met een handdoekje naar het zwembad of het strand, een hapje en een drankje en een wandelingetje over de lokale markt. Wanneer je bereid bent om het eens anders te doen, dan kunnen wij nu uit eigen ervaring aangeven dat het ook echt totaal anders en soms ook onvoorspelbaar kan zijn, hetgeen het toch wel enigszins avontuurlijk maakt. Misschien niet voor iedereen geshikt, maar wij genieten ervan.

Gelukkig hebben we gisteren de juiste tijden voor het vertrek uit Ping’an en het vertrek van de trein uit Guilin af kunnen stemmen. Het zou toch wel even een probleem zijn geworden, wanneer we de trein gemist zouden hebben. Hoewel dat ook wel weer goedgekomen zou zijn, toch?

Na onze afdaling met volle bepakking vanaf het hotel, met onderweg nog een korte stop bij ons passievruchten vrouwtje, kwam onze chauffeur al vrij snel aangelopen. Hij was zelfs een kwartier te vroeg. Die tijd bleek hij uiteindelijk ook wel nodig te zijn, want in tegenstelling tot al onze eerdere chauffeurs wist deze het gaspedaal niet te vinden. Het was behoorlijk warm en de airco in de VW stond Duits en dus niet tropisch afgesteld, hetgeen ons in combinatie met het slakkengangetje behoorlijk loom maakte. Gelukkig wist hij wel de weg en zijn we uiteindelijk optijd bij het treinstation in Guilin aangekomen.

Op het station de juiste wachtruimte gevonden en ons gesetteld. Na ongeveer 1,5 uur wachten konden we door de poortjes en hebben wij onze wagon opgezocht. In de wagon bleken wij in het laatste compartiment te zitten, alwaar wij kennis konden maken met een stelletje uit Denemarken en een jonge man uit Shanghai. Ze spraken alle drie goed tot zelfs zeer goed Engels, waardoor de conversatie snel op gang kwam. Daarbij vertrok de trein op de minuut nauwkeurig optijd, hetgeen wij nog niet eerder hadden meegemaakt.

De eerste 5 uur van de reis verliepen daardoor snel, maar wij wisten natuurlijk dat het ergste nog moest komen, nl slapen in een “slaap”trein. Wij hebben gezworen om het bij deze vakantie te laten en bij volgende vakanties met eventuele transfers over grote afstanden, uitsluitend gebruik te maken van vliegtuig of hogesnelheidstrein. Daarbij kwam ook nog eens dat ik nu op het bovenste van 3 bedden diende te gaan liggen. De ruimte tussen het plafond en de plank waarop je ligt is daarbij ongeveer 50 cm, hetgeen betekent dat wanneer je op je zij gaat liggen, je het plafond bijna raakt. Verder diende de machinst om voor hem bekende redenen regelmatig hard te remmen, waardoor wij potentiële slapers weer wreed uit onze bijna slaap werden gewekt. Ook de wand van de cabine was altijd dichtbij, omdat het “bed” ook maar 50 cm breed is. Dit zorgde voor muurkusjes. Probeer eens te slapen in een achtbaan, dat gaat ook niet lukken.

Rond 06:00 uur werden we “gewekt” door luidruchtige Chinezen en het feit dat de gordijnen ook wel weer open konden. Tandjes poetsen, een plasje doen boven een gat in de vloer, waarbij je duidelijk niet de enige gebruiker bleek te zijn, en de nieuwe dag was aangebroken.

De reis naar Shanghai zou nog 4,5 uur duren. Voor het eerst in deze vakantie een lange transfer volledig volgens schema. Applaus!

Op het station in Shanghai eenvoudig een officiële taxi kunnen vinden. De niet officiële chauffeurs doen ook hun uiterste best, maar hadden bij ons geen succes, want dat gaat dan minimaal het dubbele kosten.

Ons hostel bevindt zich in hartje Shanghai, wat betekent dat we de wolkenkrabbers om ons heen hebben. De hoogste staan aan de ander kant van de rivier, maar dat is allemaal op loop- vaarafstand (pontje). Onze kamer heeft wel iets bijzonders, nl een zeer open douche en toilet, waardoor wij elkaar enige privacy wel echt moeten gunnen. Bijzonder.

Onze lunch hebben wij genoten bij één van de vele Starbucks. De wraps waren erg lekker. Doorgelopen naar de Huangpu River en genoten van de skyline van Shanghai met zijn opvallende TV-toren en een aantal serieuze wolkenrabbers, waarvan 3 in de top 17 van de wereld, waaronder de Shanghai Tower van 632 meter hoog en deze is daarmee de hoogste van China en de op één na hoogste ter wereld. Voor 2 Yuan per persoon hebben we de pont naar de overkant genomen om deze reuzen van dichtbij te bekijken. Indrukwekkend. In dit Manhattan van Shanghai verder gewandeld en ons voorgenomen om één van dezer reuzen te bezoeken en tevens te aanschouwen wanneer ’s avonds alle lichten gaan branden.

Terug bij het hostel, heerlijk gegeten, gedouched, even bijgekomen en een korte avondwandeling gemaakt. Nog een keer kort douchen, blogje typen en morgen weer een dag Shanghai.