Heet en onweer en iets met vertrektijden - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Heet en onweer en iets met vertrektijden - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Heet en onweer en iets met vertrektijden

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

31 Juli 2016 | China, Yangshuo

Heet en onweer en iets met vertrektijden Zondag 31 juli

Vannacht super geslapen. Angela in een tweepersoons bed en ik in een twijfelaar. Beetje krekels op de achtergrond en verder stilte.

Het weer is zoals voorspeld, zonnig met zo hier en daar een wolkje. Dat zou vandaag niet zo blijven. We hebben heerlijk van ons ontbijt genoten en verder alles gedaan zoals de Chinezen het hier ook doen, kalm aan. Het is ook te warm om je echt in te spannen.

In de loop van de ochtend een wandeling naar de ingang van het “park” Ping’an gemaakt. Ik geloof dat ik dit nog niet heb verteld, maar we zitten in een park waarvoor entree betaald moet worden. De kosten bedragen 95 Yuan pp. Bij een brug hebben we van een ex kofferdraagster passievruchten gekocht. Het arme mens is zo krom als een hoepel en zit nu de hele dag op een emmer achter een tafeltje fruit te verkopen. Ze is super lief en het is bijna moeilijk om geen medelijden te tonen. Terwijl we genieten van het overheerlijke fruit komt er een jonge Chineze vrouw voorbij met op haar rug een mand en een zware koffer. Ze is nu nog sterk en recht. We vinden er het onze van.

Doorgelopen naar de ingang en een flesje cola gekocht om het verloren vocht aan te vullen. Het valt ons op dat we hier alleen ’s avonds en ’s ochtends vroeg moeten plassen en de rest van de dag niet meer. Dat zweten we er gewoon uit. Nog even overwogen om onderweg een restaurantje te pakken voor het middageten, maar er was niets wat ons naar binnen trok. Daarom doorgelopen, bij het vrouwtje nog een passievrucht gegeten en van haar overbuurvrouw een zakje steenharde brokjes honing. Ze liet ons een stukje proeven en het was overheerlijk. Je kan het als snoep eten, toevoegen aan de thee of oplossen in water. Goed bij keelpijn, maar ook gewoon lekker.

De dametjes gedag gezegd, een paar foto’s genomen en doorgelopen naar het hotel. Voor de lunch hebben we soep (tomaten en kippen) en kleine loempia’s gegeten. Was ook weer lekker.

Na de lunch onze inmiddels vertrouwde siësta genomen. Kunnen we wel aan wennen. Rond 14:30 uur naar een ander uitkijkpunt bovenaan de berg geklommen. Een beetje zoeken door het dorp met al zijn kleine (trap)steegjes en nog een heel stuk door het bos van vooral erg hoge bamboe, waartussen de mooiste vlinders vliegen, de eenden genieten in de kleine beekjes en wij uit moeten zoeken hoe wij bij iedere stap onze voeten dienen te plaatsen. Geen trede gelijk en ook niet altijd even stabiel.

Uiteindelijk boven gekomen, alwaar een soort pleintje, met daaromheen kleine winkeltjes en ook een toiletgebouwtje. Bij één van de winkeltjes eerst een ijsje gekocht (Unilever doet het ook hier erg goed) en voor de afdaling elk weer een flesje cola. Cola doet het overigens ook erg goed als schoonmaakmiddel voor de darmen. Hier niet onbelangrijk en het lijkt voor ons goed te werken.

Voor de afdaling een ander pad gekozen en dit bleek een stuk korter te zijn dan de door ons gekozen weg omhoog. Dit kwam goed uit, want kort na aankomst in het hotel zagen we de lucht betrekken, de wind aantrekken en de zwaluwtjes zenuwachtig worden. Het duurde vervolgens niet lang voordat we de eerste donderslagen hoorden en de eerste zichtbare bliksemschicht zich ergens in het dal boorde en een enorme donderslag liet horen. De mensen die zich nog tussen de rijstvelden bevonden moesten nu echt maken dat ze een schuilplaats zouden vinden, want dit was nog maar het begin.

Vanuit het hotel hebben we van het natuurgeweld kunnen genieten en een paar filmpjes gemaakt vanaf ons balkon. Na weer een bliksemschicht en een snel daarop volgende donderslag toch maar besloten om naar binnen te gaan. Wel zo veilig.

Al met al heeft het ongeveer 1,5 uur geplensd, geflitst en gedonderd en was de temperatuur ruim 10 graden gezakt. Nog altijd ongeveer 27 graden.

Weer tijd voor het avondeten. We hebben samen weer 2 gerechten en een kommetje rijst besteld om samen alles te delen. Dat is wat anders dan ieder zijn of haar eigen gerecht en eigenlijk veel leuker en gevarieerder. Als toetje hebben we gefrituurde banaan in een jasje van honing en sesam gehad. Gloeiend heet, super zoet, maar wel lekker. Gerlof vanuit China gefeliciteerd met zijn verjaardag, een kan thee leeg gedronken, naar onze kamer, heerlijk gedouched onder onze stortdouche (voor mij een beetje bukken anders zit ik klem), blogje typen en straks weer slapen.

Morgen worden we om 13:00 uur beneden op het parkeerterrein verwacht waar onze chauffeur op ons zal wachten om ons naar het treinstation in Guilin te brengen, vanwaar wij onze nachttrein naar Shanghai zullen nemen. Gelukkig vertrekken we optijd, want dit was zonder de alertheid van Angela waarschijnlijk niet goed gekomen. De oorspronkelijke vertrektijd vanaf de parkeerplaats stond gepland om 17:00 uur met een om 21:05 vertrekkende trein. De Chinezen blijken de vertrektijden echter wel eens te veranderen, hetgeen Angela op internet had ontdekt. In het weekend reisorganisaties in Nederland of China bereiken valt dan nog niet mee, maar we hebben gewoon met hagel geschoten en uiteindelijk reageerde Nimbus China via de SMS en hadden we een paar uur later onze chauffeur bij onze hotelkamer met de juiste kaartjes met de juiste vertrektijden. Je moet erbij voor het beste resultaat.
Zien wat morgen verder gaat brengen!

• 02 Augustus 2016 - 12:50

Ylva :

Wat een leuk verhaal begrijp wel dat jullie het Super maar het zin hebben. Dit zal altijd speciaal zijn en blijven. Geniet er op maar goed van. Nu onderweg in de trein? Zal ook wel heel apart zijn. Hoop wel dat jullie nog steeds droog weer hebben. De regen ☔ lokt niet. Zon heeft meteen een veel leuker zicht op alles