Chineese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Chineese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Chineese Muur

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

19 Juli 2016 | China, Beijing

Chinese muur. Dinsdag 19 juli

De wekker ging vanochtend om 5.30 uur. Vroeg, maar we zijn er helemaal klaar voor. Bij de receptie hadden we gisteren gemeld dat we graag ontbijt om 06.00 uur wilden en ze hadden aangegeven dat er sandwiches in de koeling zouden liggen, maar helaas. Uiteindelijk hebben ze ons 2 rollen Oreo´s ter compensatie meegegeven. Jammer, maar we overleven het wel.

We zouden om 6.30 opgehaald worden, maar de chauffeur was er al om 6.15. In de buurt nog 3 stops gedaan om trip genoten op te pikken. In totaal een gezelschap van 9 Hollanders. De rit naar Jinshanling duurde vervolgens nog ongeveer 2 uur. In Beijing regende het licht, maar onderweg begon het te hozen. We maakten ons al de nodige zorgen, maar na de eerste tunnels door de bergen werd het steeds mooier weer.

Aangekomen bij De Muur heeft de chauffeur kaartjes gekocht. De entree zag er behoorlijk nieuw en super netjes uit. Vanuit diverse winkeltjes en kraampjes werden we belaagd door waaier, hoedjes, t-shirt, etc. verkopende handelaren. Tevergeefs, ze konden niets kwijt aan die Hollanders. Ook de enigszins opdringerige potentiële gids werd afgepoeierd, hoewel dat nog niet meeviel. Ze heeft het bij ons allemaal geprobeerd en is vrij lang achter ons aan blijven lopen. Uiteindelijk heeft ze het toch maar opgegegeven. Gelukkig maar. Zo konden we gewoon ons eigen gang gaan. Wij en nog een stel gingen voor de langste route van ongeveer 10 km. De rest heeft een wat kortere route gekozen. Uiteindelijk werden we na ongeveer 3 uur verwacht bij de exit waar de chauffeur ons weer op zou pikken.

Op de muur aangekomen waren we gelijk al enorm onder de indruk van de omvang van het zichtbare deel van De Muur (3.000 km is niet in één keer te overzien) en de schitterende omgeving. Verder leek het bijna of wij De Muur helemaal voor onszelf hadden. De belofte dat wij gebruik zouden maken van een rustig deel van De Muur werd volledig waar gemaakt. Zo ongelofelijk mooi!!

De schoonheid van De Muur en de omgeving is één, maar De Muur is ook een uitdaging. Er is geen meter vlak. Trap op, trap af, helling op, helling af en daarbij komen de treden soms boven je knie en zijn de hellingen tot meer dan 15% en is ook niet alles even goed gerestaureerd. Een soort bergbeklimmen, maar dan anders bij een temperatuur van ongeveer 30 graden is best heftig.

Op veel torentjes bevonden zich kraampjes waar je water, fris, waaiers en t-shirts werden aangeboden. De eersten hebben we allemaal teleurgesteld. Aankopen wegen ook weer wat en het moet wel mee. Uiteindelijk wel wat drinken in moeten slaan, omdat we door ons meegenomen water heen waren. De verkoper was een oud communistich strijder met een klassiek Chinees baardje en een lange pijp. Hij wilde wel op de foto, maar niet gratis. We hebben hem 10 Yuan extra gegeven en hebben het idee dat hij wel goed boerde, omdat wij niet de enigen waren die hem betaalden voor een foto.

Bij de uiteindelijke uitgang van De Muur kwam ons gezelschap vlot achter elkaar weer bijelkaar. Goed uitgekiend! We warfen er echter nog niet, want we dienden nog een trap van bijna een kilometer af te dalen.

Op De Muur was het nog droog, maar bij het afdalen begon het steeds harder te regenen. Met 1 paraplu moet er 1 zonder. Jan deed het zonder. Onderweg hadden we beide last van trillende knieën. De belasting heeft wel enige invloed op je spieren. Beneden heeft Jan toch maar een t-shirt gekocht. Een souvenier, maar vooral droog.

Met z’n allen in een mistige en naar zweet ruikende bus weer terug naar Beijing en uiteindelijk weer terug in ons stinkende kamertje. Toch maar eens een wasserette opzoeken.

’s Avonds gegeten in de hutong bij Mr. Shi’s Dumplings met de beste dumplings van Beijing 2016. Met recht, want het was heerlijk. Daarna bij een koffiecorner een heerlijk bakje koffie gedronken. Verderop een paar boodschappen gedaan en een paraplu gekocht, omdat ze zeker voor morgen enorm veel regen verwachten.