Dagje vol maken in Xi´an - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Dagje vol maken in Xi´an - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Dagje vol maken in Xi´an

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

24 Juli 2016 | China, Beijing

Dagje vol maken in Xi´an Zondag 24 juli

Al weer onze laatste dag in Xi´an. Vanochtend rustig opgestaan, ons een beetje opgefrist en opnieuw onze backpacks gepakt. We beginnen er al een beetje slag van te krijgen. Als ontbijt hadden we heerlijke broodjes welke we gisteravond bij de bakker hebben gehaald voor slechts een paar yuan per stuk. Echt super lekker.

De reacties op onze whatsapp berichten naar het thuisfront zijn in de loop van de nacht bnnen gekomen. De WiFi in het Skytel hotel is niet echt geweldig.

De kamer nog even gecontroleerd op mogelijk te vergeten spullen en vervolgens de deur achter ons gesloten en onze backpacks bij de receptie achter gelaten. Vervolgens naar buiten, alwaar we werden geconfronteerd met nog hogere temperaturen dan gisteren. Volgens de app is het vandaag 37 graden met een gevoelstemperatuur van 43 graden als gevolg van het feit dat het vrijwel windstil is. Heet!!

Vlak bij de Bell Tower van Xi’an hebben we bij de Starbucks een Frappuccino karamel genomen, heerlijk verkoelend en ook nog eens een goed werkende airco. Wat wil een mens nog meer.

We hadden ons voorgenomen om naar de Moskee te gaan middenin de islamitische wijk. Dus weer tussen de eet- en prullariatentjes door. Bij de moskee kaartjes gekocht en het terrein opgelopen. In Nederland herkennen we een moskee aan de minaretten en de koepelvorm met daar bovenop de halve maan, maar deze moskee lijkt veel meer op een boeddhistische tempel met een redelijk aantal verschillende gebouwen met tussenliggende tuinen. Pas aan het einde van het complex bevond zich een erg grote gebedsruimte. Alleen deze ruimte was niet toegankelijk voor publiek. We mochten wel naar binnen kijken. Het complex was ongeveer 1300 jaar oud en nog veel was in vrijwel oorspronkelijk staat. Wat opviel was de oase van rust middenin een super hectische wijk.

Na onze tour door de Moskee zijn we opnieuw over de markt gelopen en heeft Angela een nieuwe zonnebril gekocht en daarbij haar afdingkunsten zo goed mogelijk benut. Afgedongen van 120 naar 50 en toch denk je dat het nog wel goedkoper had gekunt, maar € 6,50 voor een redelijk goede bril voelt in ieder geval niet als te duur.

De dag was nog lang, want we dienden onze tijd tot ongeveer 17:00 uur te vullen. De hitte maakte het wandelen echter niet eenvoudiger. Ondanks dat toch maar weer een ander wijkje opgezocht. Vanaf de muur hadden we gisteren van bovenaf een leuk wijkje ontdekt en dat bleek ook op de grond leuk te zijn. Er bevonden zich zeer veel ateliers waar waaiers werden beschreven en beschilderd, waar kwasten en eetstokjes werden gemaakt, waar typisch Chinese schilderijen werden gemaakt met vooral waterverf. Het was echter ook voor de kunstenaars een erg warme dag. De meesten lagen te slapen in hun atelier.

Vanuit de wijk door een modern winkelcentrum gewandeld waar de vele dierenwinkels opvielen. Niet dierenwinkels zoals wij deze in Nederland gewend zijn, maar winkels waar of uitsluitend katten, of uitsluitend honden werden aangeboden. Deze beestjes werden over het algemeen in kleine glazen bakken of even kleine kooitjes aangeboden. Het formaat van de honden maakte daarbij niets uit. De Partij voor de Dieren of de Dierenbescherming in Nederland zou hier (terecht) zware problemen mee hebben, maar dergelijke instanties kennen ze hier waarschijnlijk niet of de normen liggen hier “net” even anders. Zielig, maar het is niet anders.

Nog even naar de supermarkt om drinken in te slaan. Dat wil wel op met dit weer. Nog wat tijd over en besloten om in een uitgaanswijkje een leuk barretje op te zoeken. Deze hebben we gevonden. Het

betreffende barretje zou niet misstaan in Zandvoort en Scheveningen en zou daar bomvol hebben gezeten, maar hier in Xi’an was het gezellig druk. De cappuccino en de ijsthee (hele kan) waren uitstekend en werden geserveerd met een glaasje water en een schaal Watermeloen met kleine tomaatjes.

Om 16:45 hebben we onze backpacks opgehaald bij het hotel en ons nog even opgefrist. Voor het hotel hadden we vrijwel direct een taxi te pakken. Deze heeft ons naar het station gebracht waar we nog wel ruim 2 uur dienden vol te maken. We dachten dat het station in Beijing hectisch was, maar dit wat oudere station overtrof dat ruimschoots. In een soort Chinees fastfood restaurant noedels, een zak met bollen gevuld met groente en vlees en een beker cola genuttigd en daarbij enorm gezweten. De noedels waren een beetje “spicy”. We aten de noedels met z’n 2-en uit één bak en dat was in ieder geval zo grappig dat we hiervoor op de foto werden gezet.

Rond 19:15 zijn we in de rij gaan staan voor onze trein en na ongeveer 15 minuten kwam er beweging in de enorme rij. Na een lange wandeling langs de enorm lange trein aangekomen bij rijtuig nummer 3 en onze bedden gevonden bij nummer 9 en 10. Het zijn per nummer 3 bedden boven elkaar, waarbij de onderste in eerste instantie als zitplaats zal gaan dienen. We hebben de Chineze jongens als buren en een franse man met zijn taiwanese vriendim. Met de Fransman hebben we al snel contact in het Engels. Hij studeert en woont inmiddels een aantal jaren in China op een eilandje ongeveer 100 km in de Stille Oceaan.

Terwijl ik dit typ is de trein overigens nog steeds niet in beweging gekomen en hebben we al een vertraging van 2,5 uur en nog steeds geen signaal dat we snel gaan rijden. We wachten!