Een dag anders dan gedacht - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Een dag anders dan gedacht - Reisverslag uit Beijing, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Een dag anders dan gedacht

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

21 Juli 2016 | China, Beijing

Donderdag 21 juli

Een dag anders dan gedacht

Vanochtend lekker uitgeslapen om vervolgens rustig te ontbijten en onze backpacks in te pakken. Vandaag is onze laatste dag in Beijing, tenminste, daar gingen we op dat moment nog vanuit.

Het weer is een stuk beter dan gisteren, wat ook bijna niet anders kan. Het is gisteren echt heel erg geweest. Op internet even gezocht op `rain in Beijing` en al snel het e.e.a. gevonden. Er blijken in deze regio, met name in de bergen, landverschuivingen en overstromingen plaatsgevonden te hebben, waarbij ten minste 13 mensen om zijn gekomen en waarbij enorme schade is veroorzaakt en oogsten, maar ook aan huizen.

Rond 11 uur hebben wij onze backpacks in de hal van het hotel achtergelaten, onze “sleutel” ingeleverd en onze borg retour ontvangen. Daarna zijn we naar de Lama Tempel gewandeld. Bleek vrij dichtbij te zijn. Hier kregen de nodige wierrookstokjes aangeboden en hebben we de rituelen gadegeslagen. Veel bordjes met verboden te roken, maar het was een en al rook. Net als in de Verboden Stad was hier sprake van achter elkaar liggende gebouwen, in dit geval tempels en mediteerruimten, en tussenliggende pleinen. Dit tempelcomplex is wel een stuk jonger dan de Verboden Stad, stamt uit de 17e eeuw, maar eveneens indrukwekkend. Hoe verder we achterop het complex kwamen, hoe groter de Boeddha’s. De Boeddha in de laatste tempel was 26 meter hoog en is de Boeddha van de toekomst Maitreya.

Helaas bleek het ook vandaag niet droog te blijven, maar het werd gelukkig niet zo erg als gisteren. Vanuit de tempel terug gelopen richting het hotel en onderweg kwamen we toevallig langs de Confucius Tempel, een minstens net zo groot complex. Ook hier kaartjes voor gekocht en een tijdje rondgewandeld en gekeken. Confucius is duidelijk belangrijk in China en daarbuiten. Zijn gedachten leven nog op heel veelplaatsen voort. Daarbij was Confucius zeker niet gelovig. Voor het overige verwijs ik naar Wikipedia en voor de diehards is er vast nog veel meer te vinden.

Buiten het complex werd de regen even heviger en zijn we een koffie corner ingedoken. De cappuccino was ook hier geweldig, evenals de taartjes. Ondertussen kwam Angela erachter dat ze 3 gemiste oproepen had. Nieuwsgierig!

Terug bij het hotel werden we direct aangesproken door de receptie met de mededeling dat er voor ons was gebeld en dat het iets met de treinreis te maken had. Gebeld via de receptie en inderdaad, onze treinreis was gecancelled als gevolg van de slechte weersomstandigheden van gisteren. Er werd ons een nieuw ticket aangeboden voor morgenmiddag om 16:00 uur, maar dan met de hogesnelheidstrein. Dat scheelt 9 uur trein rijden, maar ook een dag minder in Xi’an en dat was niet ons plan. Tevens dienden we een extra nacht in het hotel te blijven. Na wat gesteggel en communiceren met het reisbureau en via thuis met de reisverzekering (extra kosten bedragen ongeveer € 150) het als een voldongen feit geaccepteerd. De kamer was snel geregeld, onze spullen weer deels uitgepakt en dan toch de stad maar waar in.

Een halte te vroeg uitgestapt, waardoor we best ver moesten lopen, maar uiteindelijk het centrum weer gevonden. In het winkelcentrum een Thais restaurant gevonden en echt geweldig lekker gegeten. Dat hadden we toch maar weer te danken aan de regen.

Na het eten de boulevard opgelopen, een ijsje gehaald en richting het geluid gelopen. Het geluid kwam uit een zijsteeg van de boulevard en bleek afkomstig van de zeer vele bezoekers en kooplui van de Night Market. Wauw in meerdere opzichten. De Night Market bestaat uit honderden kraampjes, waarvan complete stegen uitsluitend met etenswaar en dan niet gewoon etenswaar,

maar schorpioenen groot en klein op stokjes, inktvis op stokjes, zeepaardjes op stokjes, meelwormen op stokjes, complete volgeltjes op stokjes, etc., etc. We hebben het gadegeslagen, maar ondanks aandringen toch maar niet geprobeerd. Verder veel kraampjes met prullaria en biertentjes waar proppers hun uiterste best doen om je binnen te krijgen. Verder zou ik de geuren wel willen omschrijven, maar de omschrijving zou de werkelijkheid nooit kunnen raken. Laat ik het daarom maar bij “bijzonder” en “anders” en “niet altijd even lekker” houden.

Na de markt de metro weer opgezocht en terug in het hotel vrij snel gaan slapen. Morgen dan echt naar Xi’an. Toch?

Oh ja, van de tussenpersoon in Beijing nog eetstokjes met opleggers gekregen om het toch nog een beetje goed te maken. Telefonisch wilden ze dit ook nog even toelichten en we hebben de excuses geaccepteerd. Meer dan dat, want we hebben ondanks de omzetting een erg leuke dag gehad. Soms gaan dingen zoals ze gaan en moet je gewoon mee in de stroom en blijkt die stroom best prettig te zijn.