Laatste dag China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Laatste dag China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

04 Augustus 2016 | China, Sjanghai

Donderdag 4 augustus
Aan alles komt een eind, zo ook aan onze reis door China, maar niet zonder er nog een mooie laatste dag van te maken.
Uiteraard vanmorgen nog een keer van het perfecte ontbijt genoten en daarna naar The Old Town. Dit is zoals de naam al aangeeft een oud stadsdeel dat ook als zodanig in stand is gehouden, althans voor een groot deel aan de buitenkant van de verschillende panden. Aan de binnenkant is alles modern en doet niets meer aan vroeger denken. Eén deel binnen Old Town, de Yuyuan Garden is echter wel volledig authentiek en door de entreegelden een stuk rustiger. Bij de ingang troffen we onze Deense treinvrienden en zij verzekerden ons dat het mooi was, dus kaartjes gekocht. Deze tuin met zijn gebouwen en bruggetjes is het geld zeker waard. Je waant je in het oude China, zeker wanneer je niet te wijds om je heen kijkt, want dan ontkom je niet aan de wolkenkrabbers. Helaas begon het erg hard te regenen, waardoor we gedwongen waren om te schuilen, maar schuilplekken genoeg aan overdekte paden, bruggetjes, gebouwtjes en prieeltjes.
Terug in Old Town regelmatig lastig gevallen door mannen en vrouwen die je horloges willen verkopen, maar ze hebben alleen een papier bij zich. Wij kennen de klassiekers en de waarschuwingen en zijn er niet ingetrapt, maar deze mensen nemen je vervolgens mee naar een hal elders in de stad en daar word je vervolgens verder belazerd. Gevalletje scam city. Hoogst irritant, want ze plukken alle blanken eruit en blijven je maar vragen. Wat verder irritant is, is het feit dat ook verkopers in winkeltjes specifiek reageren op blanken, dus ook op ons. Dit hadden we nog niet eerder zo erg meegemaakt. Ook wel weer bijzonder, maar op een gegeven moment ga je je er toch aan ergeren.
Vanuit Old Town naar The Bund gelopen en vervolgens terug naar het hostel met het voornemen om The Bund vanavond nog één laatste keer te bezoeken. In het hostel een frisse douche genomen, want door de regen zijn we niet nat geworden (paraplu en schuilen), maar het zweten is niet tegen te houden. Opnieuw als otters!
In het hostel genoten van een laatste eenvoudige en spotgoedkope maaltijd en daarna terug naar The Bund. Daar nogmaals genoten van de skyline van Shanghai. Ook erg veel Chinezen waren op hetzelfde idee gekomen. Allemachtig wat een menigte. Wij hebben nog wat foto’s en een filmpje gemaakt om vervolgens richting winkelstraat te lopen. Onderweg heeft Angela nog met verschillende kinderen geposeerd voor de familie albums.
Bij het punt waar we The Bund wilden verlaten kwamen we erachter dat The Bund zelf eigenlijk nog best “rustig” was. Allemachtig! Wat een enorme hoeveelheid mensen van en naar The Bund. Alsof een stadion met 300.000 mensen gelijktijdig vol en leeg liep en dat de hele avond door.
De route door de winkelstraat was verder leuk en gezellig druk. We hebben de M&M Store nog even bewonderd, hetgeen ook weer bizar was. 2 Grote verdiepingen vol met alleen maar M&M’s en M&M prullaria en de Chinezen zijn er dol op. Geef iets veel kleurtjes en zo hier en daar een vrolijk geluidje en je bent spekkoper in China. Mocht dat niet lukken, begin dan een opleidingsinstituut Engels voor beginners. Wij hebben een Chineze Engels lerares ontmoet. Best aardig, maar Engels verstond ze met moeite en terug spreken vond ze best spannend. Ai! Dat terwijl je hier borden tegen komt met de tekst “Learn English for a better future”.
Vandaag weer 13,5 km gelopen, 2 blogs getypt, 2x gedouched en nu nog even de backpack pakken. Morgenvroeg vroeg opstaan voor onze reis naar huis. Nog één nachtje slapen.