Fietsen, bamboebootje varen tussen de Karstbergen - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu Fietsen, bamboebootje varen tussen de Karstbergen - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

Fietsen, bamboebootje varen tussen de Karstbergen

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

28 Juli 2016 | China, Yangshuo

Fietsen, bamboebootje varen tussen de Karstbergen en Engelse les voor Chinese kinderen Donderdag 28 juli

Zoals in het blog van gisteren aangegeven, ging het kayakken niet door, reden volledig onbekend, en hebben we voor iets anders moeten kiezen. We gaan vandaag met een gondelier over de rivier en om er te komen en vanaf het eindpunt weer terug te komen bij het hotel, gaat er een gids met ons mee. Direct na ons ontbijt kwam Moi (als in mooi) ons halen en ze liet ons gelijk zien wat we nog meer konden gaan doen en wat dat zou gaan kosten. Dat terwijl wij al vrij stevig bij hadden moeten betalen voor de omzetting van kayak naar vlot. Vraag niet waarom, maar het is zo. Het lijkt een beproefde tactiek te zijn om toeristen zoveel mogelijk uit te melken. We hadden dit eerder in de stad dan op het platteland verwacht.

Nadat het Moi niet was gelukt om ons meer aan te smeren, hebben we in het fietsenhok fietsen uitgezocht, de banden opgepompt en zijn we via binnenpaadjes naar het vertrekpunt van de bamboebootjes gefietst. Dit was ongeveer 2 a 3 km. Daar aangekomen zaten we al snel samen met onze gondelier op de bamboepalen in een ligstoel. Het eerste stuk van de tocht ging over een erg rustig en zeer mooi deel van de rivier. Van stroming was eigenlijk geen sprake, maar zo af en toe moest een klein dammetje worden gepasseerd. Het hoogteverschil was hier hooguit ruim 1 meter, waardoor dit niet mega spectaculair verliep.

Na een aantal km’s kwamen we langs nog een opstapplaats en daar sloten een groot aantal bootjes aan. Dit gaf wel weer een extra dimentie aan ons tochtje. Spectaculair was het allemaal niet, maar het uitzicht vergoede veel.

Na een kleine 10 km (1,5 uur) kwamen we aan bij het eindpunt en daar stond Moi op ons te wachten. Ze probeerde opnieuw het e.e.a. te verkopen, maar ook nu geen resultaat. We worden niet graag dubbel belazerd. Zij en de 3 fietsen stonden klaar en onze fietstocht terug naar Yangshuo Inn kon beginnen. Tussen de rijstvelden en langs de rivier over een grotendeels keurig aangelegd fietspad, een tocht van ongeveer 12 km. Het was al weer behoorlijk warm, dus zweten lukte aardig.

Bij het hotel aangekomen probeerde ze ons nogmaals het e.e.a. aan te smeren, maar we waren het zo zat dat we eigenlijk helemaal niet meer naar haar luisterden. Uiteindelijk heeft ze het maar opgegeven. Op internet even gekeken wat de ervaringen van andere reizigers waren en die bevestigden gelukkig regelmatig ons gevoel, en dat je veel beter dergelijke tripjes zelf kunt regelen. Het reisbureau zou daar ook goed in kunnen adviseren. Al doende leert men. Het is hun recht om het te proberen en ons recht om nee te zeggen. Angela heeft het reisbureau via de whatsapp wel ingeligd en al vrij snel een reaktie terug ontvangen waarin werd aangegeven dat de organisatie in China inderdaad een vergissing had gemaakt met de prijs en dat dit hersteld zou gaan worden. Verder kwamen we er achter dat er een conflict is tussen de voormalig zelfstandig ondernemers en de Chinese staat. De staat is erachter gekomen dat het toerisme lucratief begint te worden en nationaliseert verschillende bedrijfstakken, waarbij de oorspronkelijke ondernemers in dienst van de staat komen. Hier zit de nodige weerstand en dat is mogelijk ook de oorzaak van het feit dat onze kayaks tijdelijk niet beschikbaar waren.

Op het terras een meloensap genomen en lunch besteld. Angela heeft noedels met groente en ik heb rijst met groente en ei gegeten. Het was veel en lekker. De menukaart in dit hotel is sowieso lang, als in ruim voldoende keus.

Na de lunch een tijdje siësta gehouden. Heerlijk met de airco aan en zelfs even geslapen.

Fietsen uit het hok gehaald en naar Yangshuo gefietst. Het eerste stuk is redelijk rustig, maar in de (kleine) stad is het verkeer ouderwets Chinees. Dit betekent ogen en oren in alle richtingen en uitsluitend anticiperen op de rest van het verkeer en gewoon meedoen met geen regels. Verkeersles krijgen ze hier waarschijnlijk niet en als er al regels zijn, dan dien je daar geen rekening mee te houden. Er is wel politie, maar die doet niets. Heelhuids bij de Li River aangekomen. Deze rivier is duidelijk groter dan de rivier van vanochtend en de stroming is ook veel sterker. Het water is hier helder, terwijl het water van vanochtend groenig was. Wel is het water hier ook erg warm.

Na wat pootje baden en weer eens een fotosessie van Angela met een paar meisjes, zijn we de markt op gelopen en vanaf de markt de winkelstraat in. Hier werden we al snel geconfronteerd met kinderen die op zomerkamp Engelse les kregen en als opdracht hadden om westerse mensen te benaderen met een aantal korte vragen. Uiteindelijk hebben we een tiental keren een sessie gehad met weer een groepje. De kinderen deden over het algemeen erg hun best, wij vonden het leuk en zijn ook nu weer regelmatig gefotografeerd en zelfs gefilmd. Met het laatste groepje hebben we zelfs een groepsfoto gemaakt en deze ook nog even laten vastleggen via Angela haar mobiel.

Nog even door het stadje gewandeld en weer terug gefietst naar het hotel. Op het terras een drankje besteld en het avondeten uitgezocht. Opnieuw lekker. Na het eten gewoon blijven zitten en tot een uur of 10 wat gekletst en gedronken op een vandaag volledig gevuld terras. Gezellig!

Douchen, blog bijwerken en op naar weer een verdiende nachtrust. Tot morgen!