De stad uit en op naar de natuur - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu De stad uit en op naar de natuur - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Angela Leuveren - WaarBenJij.nu

De stad uit en op naar de natuur

Blijf op de hoogte en volg Jan en Angela

27 Juli 2016 | China, Yangshuo

De stad uit en op naar de natuur. Woensdag 27 juli

Na 3 steden nu op naar de natuur. Voor vanochtend de wekker gezet op 07:15 uur, tanden gepoetst, gewassen, backpacks opnieuw gepakt en uiteindelijk toch de oplader van de tandenborstel vergeten. Jammer, maar te overzien. We hebben nog gewone tandenborstels bij ons. Voor het spoelen hebben we wel flessenwater nodig en dat had ik ivm het gewicht weggespoeld, waardoor bij de receptie nieuw gehaald diende te worden. Zonder bril naar beneden en uiteindelijk met limoensap terug gekomen. Ach, na het poetsen gelijk weer laten wennen aan suikers.

Verder met alle bezittingen in onze tassen ook weer dit hotel verlaten en voor op de stoep op een taxi gewacht. In Xi’an was dat binnen 10 seconden geregeld, maar in Chengdu bleken alle taxi’s bezet te zijn. We werden al een beetje zenuwachtig, want het vliegtuig moest wel worden gehaald. Gelukkig een lege taxi na ongeveer 10 minuten, hetgeen best lang is wanneer je ondertussen tientallen bezette taxi’s voorbij hebt zien komen.

De rit naar het vliegveld ging in eerste instantie niet zo vlot door het erg drukke verkeer, maar eenmaal op de rondweg ging het snel. Op het vliegveld even moeten zoeken naar de juiste hal en ook nog even een shuttlebus moeten nemen, maar uiteindelijk ruim optijd in kunnen checken en nog bij de Starbucks een muffin en een beker koude koffie met slagroom gehaald en daarbij nog een croissant cadeau gekregen.

Helaas ook bij deze transfer weer een vertraging. Het vliegtuig had onverwacht onderhoud nodig hetgeen tot een uurtje vertraging zou leiden. Contact opgenomen met de tussenpersoon in China en aangegeven dat onze pickup service hier rekening mee diende te houden. Dat zou goed komen.

De vlucht naar Guilinverliep verder soepel in 1,5 uur en we hadden onze backpacks ook erg snel van de band. In de aankomsthal stond onze pickup te wachten met Angela haar naam (Mrs Hilly van Leuveren) op een bordje. Hij was een beetje humeurig en wees op zijn horloge. Kennelijk niet op de hoogte gebracht. Hij sprak geen Engels, dus ook geen discussie.

Vanaf het vliegtuig nog een rit van ruim 1,5 uur naar Yangshuo. Vanaf de eerste km viel op dat we nu echt in één van de mooiste gebieden van China waren beland. Voor de mensen die de film Avatar hebben gezien. Zo dus! De bergen zweven nog net niet, maar het begint er aardig op te lijken. Verder lijken veel van de bergen op enorme bomen of coniferen. Egaal groen en vormen de je van bergen eigenlijk niet kent. Fantastisch mooi. Daar bij een tropische temperatuur en rustige wegen. We zijn weg uit de hectiek. Onze chauffeur werd zelfs ook weer wat vrolijker.

Ons hotel bevind zich ongeveer 5 km buiten Yangshuo aan de rand van Avatar bergen. Super idyllisch en een uitstekend Engels sprekende gastvrouw. We kregen gelijk een welkomstdrankje en de nodige informatie in het Engels. Helaas werd ons ook aangegeven dat onze kayaktrip van morgen niet door kan gaan, omdat de kayaks niet beschikbaar zijn. We kunnen wel gebruik maken van een fietstrip icm raften. Dat kost dan wel 140 yuan per persoon extra. We zijn maar akkoord gegaan. Er gaat helaas wel het eea anders dan vooraf gepland, maar niets kan onze pret bederven.

Nadat we onze spullen naar onze keurige en landelijke kamer hadden gebracht, hebben we wat was afgeleverd en 2 fietsen gevraagd. Deze kregen we gewoon mee. Naar hert dorp gefietst om bij The Bank of China geld te pinnen. De pinautomaat snel gevonden, want het dorp is niet zo heel erg groot. Voor de terugweg een paar flesjes cola gehaals, want het is en blijft hier bloedheet, maar oh wat is het hier ongelofelijk mooi! Onderweg een stop moeten maken voor een paar foto’s en een filmpje. Er volgen meer!

Op het terras ons avondeten en een koel drankje besteld. De drankjes waren er snel, maar Angela wilde een mug wegjagen en sloeg haar glas van tafel. Glas kapot, kleren, tafel en vloer onder het sap. Angela droge kleren halen en ik iemand om het op te ruimen. Angela weer terug en een nieuw gevuld glas op tafel. Het eten was echt heerlijk en gezien het eten van andere gasten ruime keus, dus morgen wat anders proberen. Angela heeft de stokjes aardig onder de knie, ik blijf afvallen.

Na het eten een lokaal biertje besteld. Dit bleken halve liters te zijn. De hele avond over gedaan in gezelschap van een Nederlands stel dat ook door China trekt. Wat verhalen uitgewisseld over het bijzondere China en het dansen van Angela.

Nadat Angela naar de kamer was gegaan om te douchen e.d. ben ik met dit blog begonnen. Na ongeveer 15 minuten kwam ze met het dringende verzoek of ik direct mee wilde komen, want er zat een kikker en een kakkerlak op de kamer. Beide weten te vangen en naar buiten gewerkt. Daarna klaar gemaakt voor de nacht en dit blog nog even afgerond.

Morgen fietsen en raften. We zijn benieuwd.